Alergije – uzroci, simptomi i liječenje

Život sa alergijama dosta je neprijatan, kako za djecu, tako i za odrasle.Broj alergena u urbanim sredinama sve je veći, a osobe sklone alergijskim reakcijama, stalno su izložene rizicima. Ako podatke koji govore, da u prosjeku oko 30% populacije ima sklonost ka alergijskim reakcijama, a 20% ima već ispoljene razne alergijske bolesti ( astma, alergijski konjuktivitis, ekcemi…), ozbiljnije analiziramo, možemo zaključiti da su alergije u porastu.

Ove promjene dolaze u trenutku kada naš imuni sistem reaguje na strane materije, kao što su polen, pčelinji otrov, grinje, buđ, dlake kućnih ljubimaca… Riječ je o nasljednoj sklonosti koja izaziva burnu reakciju pojedinih osoba na neke materije iz okruženja, a koje većini ne smetaju.Te reakcije su najčešće jako burne, a ponekad i dramatične.Materije koje izazivaju alergije nazivaju se alergeni, i po načinu na koji se javljaju, mogu se podijeliti u nekoliko grupa.

Nutritivni alergeni ulaze u organizam putem hrane, respiratorni alergeni putem udisanja, a kontaktni putem dodira sa kožom. Imuni sistem čovjeka produkuje supstance poznate kao antitijela. Neka od tih antitijela štite organizam od neželjenih materija koje mogu da dovedu do bolesti ili da izazovu infekciju. Kada neka osoba ima alergije, njen imuni sistem produkuje antitijela koja identifikuju određeni alergen kao nešto štetno, iako to nije. Sam dolazak u kontakt s alergenom, izaziva reakcije imunološkog sistema, ali može da izazove i zapaljenjsku reakciju kože, sinusa, disajnih puteva ili gastrointestinalnog trakta. Ozbiljnost alergija varira od osobe do osobe, a može biti u rasponu od manjih iritacija do anafilaksije – hitnog stanja potencijalno opasnog po život.

Većina alergija se ne može izliječiti, jer klasična medicina još uvijek nema efikasan odgovor na ovaj izazov,naročito kad se radi o terapiji, a broj tretmana može da pomogne i olakša simptome alergije. Alergija počinje kada imuni sistem , u normalnim okolnostima bezopasne supstance ,prepozna za opasne u ugrožavanju organizma. Imuni sistem tada proizvodi antitijela koja su uvijek na oprezu za taj alergen. Kada su pacijenti izloženi određenim alergenima ponovo u budućnosti, antitijela mogu da produkuju niz hemijskih supstanci imunog sistema, kao što su histamin, koji izaziva simptome alergije.

Najčešći uzročnici alergija:
– Alergeni iz zraka, kao što su polen, životinjske dlake, grinja i budji.
– Određene namirnice, posebno kikiriki, orah, pšenica, soja, riba, školjke, jaja i mlijeko.
– Ubodi insekata, poput uboda pčele , ili uboda ose.
– Lijekovi, posebno penicilin ili antibiotici sličnog hemijskog sastava penicilinu.
– Supstance koje imaju kontakt sa kožom,metali,sintetika i druge, što može izazvati alergijske reakcije kože

Kada organizam preosjetljive osobe dođe u kontakt sa alergenom u roku od nekoliko minuta ili sati ispoljiće se simptomi alergije.

U slučaju respiratorne alergije na polene, zrnca polena dospijevaju do kože, sluznice oka, nosa, pluća i izazivaju sledeće simptome:
koža- crvenilo, osip, otok, osjećaj svraba
oči –crvenilo, suzenje, svrab
nos –kihanje, zapušenost, obilna vodenasta sekrecija, svrab
grlo – osjećaj slivanja sekreta, osećaj grebanja
pluća- suhi kašalj, otežano disanje, gušenje

Svi navedeni simtomi prestaju nakon prekida izloženosti polenima u roku od nekoliko sati ili dana, ili nakon uzimanja odgovarajućih lijekova. Najveći efekat ima uzimanje lijekova po preporuci ljekara, najmanje 2 sedmice, prije početka cvjetanja.Ukoliko se simptomi alergije ne liječe od početka, imaju sklonost da se tokom godina pojačavaju i javljaju alergije i na druge, nove alergene.Zato oprezno, ako imate i najmanju sumnju da ste na nešto alergični, uradite alergo testove i otklonite mogućnost pojave alergija.